طراحی ویلای کلاسیک

طراحی ویلای کلاسیک به عنوان سبکی شناسنامه دار که نشان از عظمت، اعتبار، شکوه دارد از دیرباز و از دوران امپراطوری های کهن تا امروز همواره نشانه ای از جایگاه طبقاتی و اجتماعی افراد بوده که در زمانهای پیشین خاص طبقه اشراف و حاکمیتی بوده است و مردم عام تنها در رویاهایشان این بناهای ویلایی را تصویر سازی می نموده اند و در طی سیر تاریخی با از بین رفتن حکومت های مستنبد شاهنشاهی کم کم مردم عادی هم این فرصت ار یافتند تا هر چند اشل کوچکی از آن ویلاها و کاخ های تاریخی را در زندگی خود تجربه کنند. در طراحی ویلای کلاسیک ما کاملا با چهارچوب و استاندارد طرف هستیم چرا که ما اقدام به شبیه سازی بناهایی میکنیم که در هزاران سال یا صد ها سال قبل با محدودیت های معماری آن سالها تولید میشدند گرچه ساختمان های کلاسیکی که ما امروزه بنا میکنیم امکان استفاده از تمامی امکانات مدرن امروزی را نیز برای کاربر فراهم می سازد اما همچنان پایبند به جهارجوب های سنتی و گاها معماری تلفیقی زمان اصلی خود هستیم از همین رو مثلا در بحث تنوع متریال ساختمانی در این شیوه از معماری کاملا با حساسیت گام بر میداریم و حتی الامکان از متریالی که پس از دوره مربوطه ابداع شده بهره نمیگیریم و یا در صورت بکارگیری مصالح جدید حتما در بخش طراحی و دیزاین، شمای نهایی کار را کاملا همگون و با هارمونی سایر احجام موجود در کانسپت کلی ویلا  به کار می بریم در نتیجه در طراحی کلاسیک ویلا  نسبت به طراحی ویلای مدرن تنوع کمتری در مصالح ساختمانی و متریال داریم و بیشتر از مواد موجود در طبیعت مانند نمای سنگ برای طراحی ویلای کلاسیک بهره می گیریم. ابزار ها و مجسمه های سنگی، قوس و طاق ها، سراهی ها و.. از وجوه بارز طراحی ویلای کلاسیک مطابق با ساختمان های قدیم یونان و ایران باستان میباشد و در واقع با صرف هنر بر روی متریال های ساختمانی در واقع مشکل عدم تنوع را برطرف میساختیم از این رو به عنوان نمونه استفاده از آب نما هایی با طرح ها و ابزار های مختلف بر روی سنگها در طراحی ویلای کلاسیک به شیوه سنتی یکی از وجوه تنوع بخشی به بحث معماری و همچنین حداکثر استفاده از عوامل طبعی که در دسترس بوده از اهمیت بالایی برخوردار است این موضوع یعنی حداکثر بهره جستن از عوامل طبیعی در تمامی ارکان ویلای کلاسیک جاری و ساری است در بخش روشنایی نهایت تلاش صورت گرفته که بیشترین حد از نور طبیعی را در ساختمان داشته باشیم گرچه در بناهاب کلاسیم و معماری رومی به شدت فضای و حریم خصوصی مهم شمرده میشده و پنجره ها با پرده های ضخیم و چند لایه پوشانده می شدند اما با در نظر گرفتن ارتفاع زیاد سقف و چلچراغ های بزرگ این تضاد را از بین برده اند عموما روشنایی فضای داخلی ویلای کلاسیک بیش از طراحی ویلای مدرن و با استفاده از نور طبیعی و نور مصنوعیست طراحی معماری فضاهای داخلی در ویلای کلاسیک  بازتر و گسترده تر صورت میگیرد که ریشه در گذشته دارد و آن هم عدم محدودیت در متراژ بنا بوده چرا که این سبک معماری خاص طبقه اشراف بوده است و این طبقه از ملاکان بزرگ در هر جامعه ای بوده اند بسته به سلیقه مخاطب در بخش طراحی داخلی ویلای کلاسیک معمولا تاکید بالایی بر کارهای هنری وجود دارد که این آثار بعضا ارزش یک ساختمان یا ویلای سنتی را بسیار بالا میبرد از آثار نقاشی و نگارگری ها و پتینه کاری های هنرمندان بنام تا مجسمه های مجسمه سازان و سایر هنرمندان تجسمی هر یک بر ارزش این گونه از ویلا ها می افزایند برای اشخاصی که سلیقه انها همسو با جزئیات زیاد و شلوغ داخلی است این شیوه بسیار مناسب است اما بعد ها نیز سبک هایی شکل گرفت که در عین کلاسیک بودن بر جزئیات کمتری استوار هستند و  که طراحی نئوکلاسیک نام گرفتند و معمولا در بخش های بیرونی ویلا  ابزارها و حجاری های کمتری استعمال شده و ساده سازی بیشتری در آنها به چشم میخورد  طراحی داخلی نئوکلاسیک نیز تمرکز اصلی بر فضاهای کلی داخلی است و کمتر آیینه کاری ها یا گچبری ها و سر ستون ها و پاستون های حجاری شده و مجسمه های سنگی به چشم می خورد که در نهایت این سبک از جزئیات کمتری برخوردار هست و در نهایت هریک از یان دو به فراخور فضا و معماری زیبایی و جلوه خاص خود را دارا هستند.

در طراحی ویلای کلاسیک نوعی از اغراق در گستردگی فضاهای داخلی ویلا به واسطه نمایش عظمت و سبک تجمل گرایانه آن به چشم میخورد که از ملزومات این شیوه معماریست چرا که نمایانگر قدرت و تمول صاحب ویلا در گذشته بوده به شکلی که طراحی ویلای کلاسیک به گونه ای جلوه میکند که گویا فضاهای زیادی بدون کاربری خواهد ماند که البته توسط دکوراسیون داخلی کلاسیک و به کارگیری تابلو ها و مجسمه های کلاسیک جلوه مناسبی خواهد یافت.

همانگونه که از ابتدای مطلب عنوان شد تاکید ها بر شکوه و جلال و پرستیز ویلا در این شیوه معماری حرف اول را می زند در صورتی که مثلا در طراحی ویلای مدرن یا طراحی داخلی مدرن و.. با کمک گرفتن از عنصر سادگی به خصوص در سبک های پست مدرن نوعی بی آلایشی مدرن را به مخاطب انتقال میدهدکه از محیط های ساکن و ساکت ایزوله عایق صدا تشکیل شده اما در طراحی کلاسیک ویلا اغلب متریال داخلی از جنس چوب و نه مشتقات آن است که بیشتر تداعی کننده حس حیات است و در واقع ترکیب مصالح اصلی در این سبک به مصالح اولیه بشر مثل چوب و سنگ تاکید دارد و این خود دلیلی بر اصالت و قدمت ویلاست.

در بخش طراحلی داخلی کلاسیک ویلا نیز تمرکز بر ابزار های سنگی مانند دانه تسبیحی و دندان موشی، سرستون ها و پاستون ها، قرنیز های کف و سقف، طاق و هشتی و گچ بری های سنتی است که قدمت بالایی در معماری فرهنگ ها و اقوام مختلف دارند در ایران طراحی کلاسیک ویلا تلفیقی از معماری رومی و ایران باستان مانند تخت جمشید دارد البته اخیرا سبک های مراکشی که مربوط به معماری شمال آفریقاست نیز بعضا در طراحی ها به کار گرفته شده که بیشتر مربوط به کشور های عربی و حوزه خلیج فارس میباشد.

طراحی سازه در ویلای کلاسیک با توجه به تعدد ستون ها و نیاز به نمایش سر ستون و پاستون ها معمولا جانمایی ستون ها در دید و محلی قرا میگیرد که بیشترین بازده بصری را داشته باشد بر خلاف طراحی مدرن که ستون ها دیده نمیشوند همچنین در طراحی ویلای کلاسیک به علت ابزار ها و کارهای زیادی که بر روی سقف ها و دیوار ها انجام میگرد امکان تعبیه سقف های کاذب به مراتب بیشتر است و در طراحی تاسیسات سبک کلاسیک به راحتی امکان مخفی کردن دریچه های تهویه و سایر تاسیسات سقفی و پنهانِ بنا در محیط کاذب سقف و دیوار وجود دارد.

نورپردازی در طراحی معماری کلاسیک سادگی بیشتری نسبت به طراحی مدرن دارد و به صورت قرینه سازی توسط لوستر های کلاسیک که شامل لوستر های بزرگ برای محیط های وُید و لوستر های کوچک برای سرویس ها و اتاق های کوچکتر (اتاق خواب) در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

اطلاعات تماس با فرا کارنو

 

 

 

 

تلفن تماس :

8597 51 22 021

1402 48 22 021

 

پست الکترونیک : Farakarno[at]gmail.com

 

آدرس : تهران ، خیابان شریعتی ، نرسیده به خیابان ملک ، شماره 604


 

عضویت خبرنامه