طراحی نمای کلاسیک ساختمان در ایران به دلیل عدم شفافیت در بحث نمای کلاسیک ایرانی از آشفتگی زیادی رنج میبرد مفاهیمی مانند طراحی نمای کلاسیک در ایران مترادف با طراحی نمای رومی است اما نمای رومی چیست؟ آیا نمای کلاسیک رومی صرفا یک نمای وارداتی در معماری ایران است؟ طراحی نمای رومی کلاسیک از چه زمانی در کشور ما باب شد؟ آیا طراحی نمای کلاسیک ساختمان همان طراحی نمای کلاسیک رومی است؟ و سوالات متعدد دیگری که باید پاسخ آن روشن شود چرا که این ابهام بزرگ زیبنده یک کشور با تاریخ چند هزار ساله در معماری نیست و خوب است راجع به انچه نیاکان ما در گذشته بدست آورده اند اطلاع داشته باشیم و دست آوردهای آنان را به نام افراد و جوامع دیگر ثبت نکنیم چرا که بی شک این موضوع صرفا از عدم آگاهی نشات می گیرد.
در ابتدا بایست به تاریخچه نمای کلاسیک در ایران بپردازیم در امپراطوری ایران باستان (قبل از اسلام) نوعی از طراحی معماری مشابه آثار به جای مانده از تخت جمشید و سایر اماکن تاریخی متداول بود که استفاده از سر ستون ها، سُراهی ها مجسمه های سنگی و کتیبه ها و.. از شاخصه های این سبک معماری کلاسیک است همزمان در امپراطوری رقیب (یونان) نیز طراحی معماری کلاسیک با اشتراکات فراوان با سبک طراحی معماری امپراطوری ایران وجود داشت در واقع طراحی نمای کلاسیک ساختمان که امروزه به آن طراحی نمای کلاسیک رومی نیز گفته میشود در اثر جنگ های متعدد و تاثیرات فرهنگی دو امپراطوری بزرگ آن زمان تلفیقی از معماری کلاسیک دو امپراطوری غرب و شرق در عصر خود هستند به همین جهت وقتی صحبت از طراحی نمای کلاسیک به میان می آید طراحی نمای کلاسیک رومی به ذهن متبادر می گردد چرا که صرفا یک طراحی معماری نمای غربی نیست اما ورود طراحی نمای کلاسیک به ایران پس از رواج شهرسازی مدرن در ایران صورت گرفته است و تا قبل از آن معماری و طراحی نما و ساختمانهای ایران به پیروی از طراحی نما و معماری های بومی و یا اسلیمی می پرداختند مثلا در مناطق کویری استفاده از بادگیر ها در طراحی نمای ساختمان به عنوان طراحی کلاسیک شناخته می شود و در مساجد و اماکن مذهبی و شهرهای بزرگ مانند اصفهان معماری اسلیمی رواج دارد آشقتگی در موجود در بحث طراحی نمای کلاسیک ساختمان به فاصله ای است که در تاریخ طراحی معماری ایران مغفول مانده است در طراحی کلاسیک ساختمان در ایران از طراحی نمای کلاسیک رومی تا طراحی نمای مدرن امروزی کلیه آثار طراحی معماری از نظر دور مانده است و به همین جهت در بحث طراحی کلاسیک ساختمان در ایران با نوعی از بحران هویت روبرو هستیم مهم ترین دغدغه طراحی نمای ساختمان به شیوه کلاسیک در حال حاضر جسارت و شجاعت هنر معماری در پر کردن این فاصله تاریخی و استفاده از طرح های کلاسیک ایرانی و اسلیمی پس از اسلام در طراحی معماری ساختمان است به گونه ای که با تلفیق هنر معماری و علم روز طراحی نمای ساختمانی بدیع و تاثیر گذاز با حفظ عناصر هویتی طراحی کلاسیک بسیار حائز اهیت است.
پس از آشنایی با تاریخچه طراحی نمای کلاسیک ساختمان در ایران به جزئیات و مصالح و روش های به کار گرفته شده در طراحی نمای کلاسیک می پردازیم در طراحی نمای کلاسیک رومی همانطور که از اسم آن مشخص است با متریالی سر و کار داریم که در زمان پیدایش این سبک طراحی معماری به عنوان تنها متریال کاربردی طراحی نمای ساختمان استفاده می شد و آن سنگ نمای ساختمان است با گسترده شدن عملیات استخراج سنگ های زینتی و نمای ساختمان و افزایش تنوع سنگ های تولیدی اقبال معماران و سازندگان برای استفاده از متریال سنگ افزایش یافت و طراحی نمای کلاسیک ساختمان به عنوان متقاضی پر و پا قرض این متریال عرض اندام نمود در طراحی نمای کلاسیک رومی استفاده از سنگ در نمای ساختمان رکن اصلی طراحی نمای ساختمان را بر دوش میکشد ساختار نمای کلاسیک از نظر معماری و طراحی، ساده و با جزئیات کم همراه است و از اینرو نسبت به نماهای اسلیمی و بومی سنتی ایران از پیچیدگی بسیار کمتری برخوردار است لذا پیچیدگی و جزئیات زیاد نماهای کلاسیک ایرانی و عدم به روز شدن و تکامل یافتن این سبک از طراحی نمای کلاسیک در ایران پس از ورود شهرسازی مدرن در ایران این گپ بزرگ را در زمینه طراحی نمای کلاسیک در کشور به وجود آورده است.
با افزایش تقاضای اجرا نمای کلاسیک رومی طراحی نمای کلاسیک رومی از یک سبک معماری تجملاتی و لاکچری و پر هزینه به شاخه های غیر اصیلِ کم هزینه و متوسط نیز تبدیل گشته است و این نیز از آفت های طراحی معماری در کشور است از دیرباز تاکنون طراحی نمای کلاسیک به علت هزینه های بالای معماری بنا و طراحی نما و متریال مرغوب به کار گرفته شده و همچنین وسعت بالای بناهای کلاسیک این شیوه از طراحی معماری مختص طبقه اشراف و مرفه جامعه بوده است و با تلفیق طراحی نمای کلاسیک با متریال بی کیفیت و عدم اجرای استاندارد نمای کلاسیک آسیب جدی به طراحی کلاسیک و منظر شهری خواهیم زد.
به هر روی با توجه به اقبال روز افزون سازندگان و معماران به استفاده از طراحی نمای کلاسیک رومی لازم است علل این امر که عدم تنوع طراحی نمای کلاسیک بومی و عدم وجود سبک مشخص معماری در کشور است مشخص شود چرا که با این حجم از طراحی نمای کلاسیک آینده این نوع نما چندان روشن نیست.و از طرفی به علت شرایط ساخت و ساز در کشور و تبدیل شدن ساختمان های مسکونی به محلی برای سرمایه گذاری اصول طراحی نما کلاسیک و متعاقب آن طراحی داخلی ساختمان به سبک کلاسیک زیر سوال رفته و برخی از سازندگان با تغییرات در این سبک برای فروش بهتر استاندارد های تاریخی ساختمان های کلاسیک را زیر سوال برده اند.
شرکت معماری فراکارنو با سابقه اجرای انواع طراحی نمای کلاسیک رومی آماده همکاری با سازندگان و معماران محترم در زمینه مشاوره، طراحی و اجرای نمای کلاسیک رومی می باشد.